Podzimní nachlazení vás už nezaskočí: Jak na prevenci a léčbu?

Viry si přímo libují ve studeném počasí, proto se chřipka a nachlazení šíří hlavně v zimě. Sezóna těchto onemocnění začíná už na podzim, kdy je také ideální čas začít s prevencí. Víme, jak se bránit a poradíme také s výběrem léků, které zaručeně zaberou, pokud už viróza nebo chřipka propukne.

Podpora imunitního systému a očkování

Stoprocentní prevence v tomto případě sice neexistuje, ale hodně velkou roli hraje silná imunita. Pravidelně ji tedy posilujte přísunem vitamínů, a to z pestré stravy i potravinových doplňků. Hlavními pomocníky jsou vitamíny C, A, D a také B komplex, zinek nebo echinacea. Zároveň pomáhá dostatek pohybu na čerstvém vzduchu, kvalitní spánek a omezení alkoholu či nikotinu.

podzimní nachlazení

Chraňte sebe i své okolí

Dalším ochranným opatřením je dostatečná hygiena, která zahrnuje jak mytí rukou, tak používání jednorázových kapesníků nebo dostatečný odstup od nemocných osob. Kromě toho nezapomeňte pravidelně větrat a zkuste si co nejméně sahat na oči, ústa a nos. Jakmile už cítíte příznaky onemocnění, sami se od ostatních distancujte. A pokud už mezi lidi musíte, noste roušku, abyste riziko nákazy omezili.

Chřipka versus nachlazení

Chřipka patří mezi nejčastější akutní infekční onemocnění. Zpravidla začíná náhle a projevuje se suchým dráždivým kašlem, bolestí hlavy, kloubů a svalů a také bolestí v krku. Dále je charakteristická dlouhodobou únavou, která může trvat 2 až 3 týdny, slabostí a vyčerpaností. Pacient může mít horečku (přes 39 °C) a trápí ho i zimnice a pocení. Tělo si tak u naprosté většiny virových onemocnění vytváří obranný mechanismus organismu.

Chřipku každopádně není radno podceňovat. Zejména ve vyšším věku nebo při oslabení jinou chorobou hrozí i závažné komplikace, jako je zánět plic nebo zánět srdečního svalu. Ve výjimečných případech tak může být ohrožen i život pacienta. U dětí někdy chřipkové onemocnění vyvolává zánět středního ucha nebo zánět vedlejších dutin nosních.

Nachlazení je mírné zánětlivé onemocnění horních cest dýchacích. Většinou ho doprovází zvýšená teplota a projevuje se rýmou, kašlem, kýcháním, pálením v hrdle, pobolíváním hlavy, bolestí kloubů, svalů a malátností. Nachlazení má obvykle lehký průběh, ale u oslabených jedinců se mohou vyskytnout další komplikace.

Co na viry skutečně zabírá?

Když už se nemoc projeví, zpravidla pomůže klidový režim a symptomatická léčba, která spočívá ve zmírnění jednotlivých příznaků. Antibiotika v tomto případě nepomohou. Účinná jsou totiž pouze při léčbě bakteriálních onemocnění.

Lékárna

Horečku sníží antipyretika a analgetika, které pomohou i na bolest hlavy nebo kloubů. Od bolesti svalů pak uleví i hořčík ve formě doplňků stravy, který také pomáhá zvýšit a prodloužit účinek některých analgetik. Na bolest v krku zabírají různé antiseptické pastilky, kloktadla případně kloktání slanou vodou spolu s dalšími domácími prostředky, jako je například priessniznitzův zábal. S rýmou si poradí nosní spreje, ideálně kombinované s mořskou vodou pro zvlhčení sliznice. Na suchý kašel se osvědčily zklidňující sirupy nebo pastilky, zatímco u vlhkého kašle byste měli vyhledávat takové přípravky, které podporují vykašlávání hlenu. S výběrem konkrétních léků vám v Lékárně Poliklinika Hůrka rádi poradíme. Pokud se ale potíže po několika dnech nezlepší, nebo dokonce zhoršují, je nutné vyhledat lékaře.