Nadměrné užívání antibiotik: Jaké dopady má na lidský organismus?

Cílem antibakteriálních látek je zneškodnit původce bakteriální infekce nebo alespoň omezit jeho růst. Proti virovým nákazám, jako je běžné nachlazení, bolest v krku či chřipka, ale nejsou účinná. Tato onemocnění bychom měli ve většině případů zvládnout samoléčbou. Příliš velké množství antibiotik totiž tělo zatěžuje a navíc může způsobit rezistenci na v nich obsažené látky.

nadměrné užívání antibiotik

Myslete na prevenci

Jak vždy zdůrazňujeme, základem úspěchu je nákazám předcházet a v podzimním a zimním období to platí dvojnásob. Doporučujeme tedy myslet na dostatečný příjem vitamínů a minerálů nejen v potravě, ale i v doplňcích stravy a dodržovat hygienická opatření. Nezapomínejte především na časté mytí rukou a používání dezinfekce, a to jak ve zdravotnických zařízeních, tak ve školách nebo nákupních centrech.

Léčba virových onemocnění

Virovou nákazu většinou rozpoznáte sami a pokud ne, můžete si provést i domácí CRP test. Pokud se prokáže, antibiotika vám nepomohou. Většinou se ale snadno vyléčíte doma pomocí volně dostupných přípravků.

Naše lékárnice vám zpravidla doporučí:

• analgetika nebo antipyretika ke zvládnutí horečky a bolesti zad a svalů
  • dekongestiva, která působí na nosní sliznici při ucpaném nosu a obtížném dýchání
  • léky na odhlenění či léky na tlumení suchého a dráždivého kašle
  • kombinované léčivé přípravky k úlevě od příznaků chřipky a nachlazení
  • vitamíny, převážně vitamín C a D, a také minerální prvky jako selen a zinek
  • bylinné preparáty s obsahem hlívy ústřičné, beta-glukanů, echinacey, šípku a dalších látek na posílení obranyschopnosti organismu
  • probiotika a vitamíny jako prevenci

Dále je nezbytné dostatečně odpočívat a dodržovat pitný režim, ideálně v podobě bylinkových čajů a vody.

Výběr vhodných antibiotik

Diagnózu stanovuje lékař, který volí i vhodný typ léčivého přípravku, ať už se jedná o antibiotika či nikoliv. Ve složitějších případech mu s tím pomáhá mikrobiální rozbor. Díky tomu totiž dokáže identifikovat právě ta antibiotika, na která je daný kmen bakterie citlivý. Určitě byste ale neměli chtít předepsat antibiotika “do zásoby” nebo v případě, že je vysloveně nepotřebujete.

Stejně tak je zakázáno užívat antibiotika, která vám zbyla z dřívějška, případně jsou určená pro někoho jiného. Takové nezodpovědné chování by mohlo vést ke zdravotním komplikacím a výjimečně se objevuje i rezistence na antibiotika. Vývoj nových léčivých přípravků, které účinkují, je přitom velmi nákladný a trvá řadu let.

Pravidla užívání a likvidace

Obzvlášť důležité je dodržovat dávkování, čas i délku užívání antibiotik, a to přesně podle předpisu lékaře. Přerušovat léčbu není vhodné ani při úlevě od příznaků. Pokud vám ale přece jen několik tablet zbude, nezapomeňte je vrátit zpět do lékárny, kde je bezpečně zlikvidují s ohledem na životní prostředí. Nikdy je nevyhazujte jen tak do koše.

Na co dalšího nezapomenout?

Bez správného užívání nemusí být léčba 100% úspěšná. Pokud si tedy nejste jistí dávkováním nebo intervaly podávání, obraťte se při vyzvednutí na naše lékárnice. Rády vám poradí jak s užíváním tablet, tak s mazáním, kapáním nebo zaváděním antibiotik v jiných formách. Zároveň upřesní, jestli je potřeba udržovat odstup od jídla, specifických potravin nebo jiných látek a jak se zachovat, budete-li na léky alergičtí.

nadměrné užívání antibiotik

Dále se může stát, že si zapomenete vzít svoji dávku léčiva včas. Napravte to tedy hned, jakmile si vzpomenete. U antibiotik hraje důležitou roli přesný počet tablet, proto byste neměli ani jednu vynechat a jak už bylo zmíněno, určitě si antibiotika nenasazujte sami bez konzultace s lékařem, ani si je nevyměňujte a nepůjčujte v rodině nebo mezi přáteli.

Neschovávejte si nedobraná antibiotika (např. z důvodu alergie) na příště či pro ostatní rodinné příslušníky.

Vyskytne-li se u vás nějaký nežádoucí účinek léčby, poraďte se s lékařem nebo lékárníkem a nevysazujte léky sami. K tomu můžete přistoupit pouze při alergii, co nejdříve se ale spojte s lékařem, který určí další postup.

S čím antibiotika (ne)kombinovat

V lékárně vám rádi poradíme i s tím, jaké volně prodejné léky nesmíte spolu s daným typem antibiotik užívat. Na druhou stranu jsou ale i přípravky, které se během léčby antibiotiky doporučují. Jedná se o probiotika s obsahem laktobacilů a bifidobakterií pro úpravu střevní mikroflóry, a tedy podporu imunitního systému.

Mnoha pacientům se osvědčil také princip dvojí kontroly, Pokud tedy máte na některá antibiotika alergii, měl by to vědět nejen lékař, ale i lékárník. Stejně tak se někdy stane, že vám antibiotika předepíše lékař, který neví o všech lécích, které pravidelně užíváte. Když si tedy vzpomenete při vyzvedávání, určitě to zmiňte. Existují totiž určité nedoporučené kombinace léků a v lékárně se dá vše ještě zachránit a vyřídit tak, abyste neměli závažné nežádoucí účinky jen proto, že jste zapomněli informovat lékaře.